dimarts, 7 de maig del 2013

ACTIVITATS LOGICOMATEMATIQUES A PARTIR D'UN CONTE



Les activitats Logicomatemàtiques són aquelles que s’apropen als nens i nenes amb la finalitat d’aconseguir les qualitats dels objectes, les quantitats, i l’espai que les rodeja.
Es per això que a través d'un conte vam crear 4 activitats per treballar els diferents conceptes relacionats amb la lògicomatemàtica.

Vam treballar els conceptes de:
- qualitat
- quantitat
- exploració de l'espai
- càlcul mental



Es poden treballar les quantitats de una manera molt fàcil i molt atractiva per els més petits, i creiem que per mitjà d'un conte és una manera molt atractiva i divertida de que els menuts aprenguin aquests conceptes i els interioritzin.
En conclusió l’actitud de l’educadora, com a futures educadores que serem, és molt important anar-la treballant ja que entenem que el treball en les activitats de logica matemàtica en l’escola bressol comença per l’adult,és important que com educadores sapiguem realitzar un anàlisis constant de les activitats que es porten a terme desde un punt de vista matemàtic, i anar enriquint aquestes activitats.
En qualsevol moment de la vida quotidiana dels infants poden aparèixer situacions de logica matemàtica i és important que les educadores aprofitem aquests moments per afavorir i treballar en aquest àmbit.

Us posem les fitxes de les diferents activitats que vàrem exposar a partir del conte "Els tres porquets":





Títol “Memory dels porquets”

Edat: A partir de 4 anys

Objectius :
-Desenvolupar la capacitat visual
-Agilitzar la memòria
-Aparellar segons les característiques
-Passar una estona divertida
-Desenvolupar la capacitat cognitiva

Materials:Les peces de fusta
Imatges impreses de: 3 porquets, les cases, el llop i l’aire i paper de plastificar

Desenvolupament de l’activitat: Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, se’ls presentarà l’activitat als infants i deixarem que puguin manipular les peces, es familiaritzin amb les imatges i després donarem la volta a les peces, les barrejarem, i els explicarem que han de trobar la parella de cada personatge que correspon a un objecte que el caracteritza dins del conte. A mesura que vagin trobant les parelles, les aniran apartant a un racó.

Espai: Aula

Temporització Aproximadament 30 minuts

Observacions i suggeriments: Si els infants són més petits en comptes d’haver de relacionar la imatge del personatge amb la imatge de l’objecte que el caracteritza, faríem que busquessin la parella, és a dir, que hi haguessin dues imatges iguals de cada personatge.
Si els infants són més grans poden haver-ho més peces.



Títol:  “De quin material està feta cada caseta?”

Edat : A partir de 3 anys

Objectius
- Desenvolupar la motricitat fina
-Aprendre a fer relacions de qualitat
-Manipular objectes per aprendre’n les seves qualitats
-Passar una estona divertida
-Respectar les normes del joc

Materials: Un tros de fusta, una mica de palla, un trós de maó i el conte dels tres porquets.                                                   

Desenvolupament de l’activitat: Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, l’educadora presentarà els diferents tipus de material que han utilitzat els porquets per fer les seves respectives cases, i deixarà que els infants els manipulin i observin les característiques de cada material.
A continuació, amb el llibre davant, els infants hauran d’associar cada tros de material amb la imatge de la casa que correspon.

Espai: A l’aula

Temporització: Aproximadament 20 minuts

Observacions i suggeriments: Si els infants fossin més grans, els podríem fer una activitat plàstica i que cadascun d’ells fabriqués una caseta amb el material que més els agradi.



Títol “Calculem amb els porquets”

Edat: A partir de 4 anys

Objectius
- Trobar solució a diversos problemes
- Buscar estratègies davant el plantejament de situacions diverses
- Desenvolupar la capacitat cognitiva
- Passar una estona divertida

Materials: El conte de “Els tres porquets”, les imatges impreses i les titelles de dits

Desenvolupament de l’activitat Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, l’educadora, amb ajuda dels titelles de dits per tal que l’activitat sigui més visual i cridi l’atenció dels infants, els farà algunes preguntes de càlcul mental.
Les preguntes són les següents:
-Quants porquets hi ha?
-Quantes cases hi ha?
-Ara ha arribat el llop i bufa la casa del primer porquet, quantes cases queden?
-Quants porquets hi ha a dins la segona casa?
-Ara el llop bufa la casa del segon porquet, quantes cases queden?
-Quants porquets hi ha a dins la tercera caixa?
-Quantes cases ha bufat el llop?

Espai: A l’aula

Temporització: Aproximadament 30 minuts

Observacions i suggeriments: Si els infants fossin més grans, els càlculs i les preguntes que haurien de resoldre serien més complexes.



Títol:  “On estan els porquets?”

Edat :A partir de 3 anys

Objectius
-Desenvolupar la motricitat fina
- Desenvolupar la capacitat cognitiva
- Passar una estona divertida
- Fer relacions espacials de direccionalitat: davant-darrere, dalt-baix, a un costat-a l’altre
- Aprendre distàncies: a prop i lluny
- Saber situar objectes en l’espai: a sota-a sobre

Materials: Casa de cartró, imatges impreses, cartolines, permanent negre, pintures

Desenvolupament de l’activitat: Després d’explicar el conte de “Els tres porquets”, l’educadora presentarà l’activitat i els materials de manera que cridin l’atenció dels infants. A continuació col•locarà la figura del porquet en diferents situacions espacials i els infants hauran de dir on es troba el porquet respecte la casa de cartró.
D’altra banda, també pot ser l’educadora qui digui una situació espacial, i que l’infant hagi de col•locar al porquet en aquella situació respecte la caseta.

Espai: A l’aula

Temporització: Aproximadament 30 minuts

Observacions i suggeriments:Aquesta activitat es fa amb una casa gran per tal de ser més visual pels infants, però amb infants més grans faríem la mateixa activitat amb imatges en paper, en comptes d’utilitzar una caseta real, d’aquesta manera seria més fàcil avaluar cada infant per separat.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada